Kashmir 11 Ragam.

It's a been a while, guys! πŸ’ *not guilty

Oky, here goes nothing! There's two side, of this.
(Reminder : It's a long post.)

SIDE A : The Trip
---------------------------------------------------------------------------------------------------

#Kashmir11Ragam
Kashmir - Agra - Delhi
20th - 29th April 2018


Typical Mien, she'll join trip alone cause she lovesssss to make new friends, hence, this trip. I have this spontaneous impromptu vibe in me which allows me to do so (hek eleh, tak tanye pun k k). Basically started since Jerangkang, I know this guy; introducingggg *drum roll* Fakhrul Aizat πŸ˜Ž and biasalah balik trip mestilah follow ramai orang. Sis dari ig lama then buat ig baru masih follow dia (begitu setia hm.. πŸ˜›) Fakh selalu je open trip which I'll miss sebab selalu dah full, then this one, berbekalkan half deposit, dapatlah mencelah trip ni. Time awal-awal tu tak kaya sangat sebab baru start kerja hehe...

Waiting for our Srinagar flight
Lepastu pejam celik pejam celik tadaaaa, comes the day. It was a very hectic super busy week for me, ulang-alik sana sini meeting and all the submissions, so barai πŸ˜«, even a day before fly to Delhi, I need to go to Terengganu for a meeting. Balik malam tu baru serabut alam start packing and everything. I didn't have the chance to meet everyone during the first gathering, but thanks to Adli, he helped me setting some paths, membawa sis ke jalan yang lurus sebelum pergi tu, in term of all the checklist and all πŸ˜‡. 

Still waiting....
Baik anak-anak, nak ke Kashmir perlu naik dua flight ye (✈KUL - DEL - SXR). Kalau nak plan, cantik dah macam Fakh buat, naik flight malam from KL which took about 5 hours, sampai Delhi Airport lepak-lepak tido-tido dulu, terus jump flight pagi to Srinagar. Sepanjang barai melepet tido makan dan sebagainya nak tunggu flight to Srinagar, waktu itulah kami berkenalan. Alhamdulillah, it's a blessed trip bak kata Bai, sebab bukan sahaja cuaca dan segalanya baik, tapi we meet with each other -- which is the best blessings to top all. People with the same vibes excite me. Basically, I'm the youngest tapi let's not talk about that sebab no age gap issues pun sepanjang trip ni. Masing-masing ngam terox.

Notes: We didn't buy any sim card, sebab line Delhi dengan Kashmir tak sama, so rugi. Sepanjang trip, bergantung harap wifi boat house / hotel serta menagih kasih hotspot Fakh atau Shani. Yes, Shani is our tour guide sepanjang dekat Kashmir. So kalau tak dapat follow trip Fakh, nak plan sendiri boleh directly go to Shani.


  

Sampai Srinagar Airport yang memang dah start sejuk, I was wearing a thin shirt and sandals, pastu baru meraba-raba cari stockings and jacket sebab tak tahan *badan sis ibarat kaca, begitu fragile hah fliphair πŸ’†. Anyhooo, turun je plane terus nampak view snowy mountains πŸ—»πŸ—»πŸ—» rasa macam Ya Allah Subhanallah Alhamdulillah Syukran *insert segala Arabic praises words cause lebih afdhal* CANTIK NOKHAROM (sorry for the nokharom, delete it in your mind), I felt like crying. That place people called heaven on earth, yeah, you're there Mien. *wake up wake up wake up* cenggituuu, rasa macam dalam mimpi pun ade *sambung nangis πŸ˜….  As usual yes, new places kan, of course laa ada rasa electrified camtu, tapi pegi sana sini pun, Malaysia tetap di hati hah gituu (Malaysia baharu! tetibe). 

First group photo, arriving Srinagar!
Then, we met Shani yang bawak kami naik this cute van (wait, I think it has a name, but since I'm too forgetful to remember that, let's just stick to the fact of calling it 'cute van'). We were drove to Dal Lake, tempat penginapan kami sepanjang kami di Kashmir. I love boats, ships, contena, etc. I have a gigantic Titanic stuck in my soul, which made me love water transport so much, and it's our main transport there awwww... Hari-hari kami di sana naik Shikara 🚣, ohh begitu indah sekali :) (Zarina might not feel the same way I did hahaha). We stayed at King's Boat which boleh dikatakan selesa except air panas kejap ada kejap takde tu hm redha je lah mandi ais sekalipun. 

Notes : It's comfy and rasa macam dilayan bak ratu, sebab nak apa je, hanya perlu order ye, ada mereka mereka yang serve. Diorang sangat ramah and baik, I hope you guys can come there and meet them all, rasa sendiri that warm feeling the way I did.

Shikara!
First day sampai, kami ke Pari Mahal, the view is breathtaking, like literally breathtaking, tak cukup nafas nak rasa kagum sebab cantik sangat. Boleh nampak all the view dari atas tu. Then to Tulip Garden, it's so - so for me, sebab bunga dia macam tak cukup kembang lagi. Btw, this trip taken place during winter-summer. So you can guess kan why. Lepastu singgah Hazratbal Shrine, a mosque yang ada burung merpati sejoli dua dan kuncu-kuncunye dekat depan tu, I love birds too except when they shit on me --" they didn't love me so much uhuk 😒. It's a syiah mosque where you women cannot enter to pray inside, k. 


Pari Mahal
Tulip Garden
Notes : This post won't be like other trip post, cause I kind of forget most of the places / things name, I didn't have the list, am not gonna talk about budget and everything. You can go directly to @fakhrulaizat instagram for that, tambah his followers, he posted some good shits and btw he's opening two trips for different seasons, go cekidaut! (promote okyyy, fakh bangga laa sikit ada adik macam ni πŸ˜‰)

Second day, we went to Sonamarg. I'm gonna save some vocabs here, not gonna repeat the same, somehow everywhere here is breathtaking, mesmerizing, stunning, baitifuuuul, and all the cantik words laa *thesaurus clicks yourself*  EXCEPT the toilet 🚾. Here, me referring to Kashmir, not Delhi and Agra. That's another story. So, to keep it short, the views all are to die for. There at Sonamarg, didn't really except we're gonna play with snow ⛄ so I wasn't prepared. And that was my first time meeting snow! Exhilarating.

Sonamarg pony ride πŸŽ 
Naik kuda πŸŽ up the mountain, wehhh there, my If Only list checked ☑ (Banyak yang dah checked after trip ni, will update more on that, refer link). Walaupun sakit bontot, tapi sis taklah melecet bontot, maybe sebab helok je bontot sis terletak dekat situ walaupun kuda sis begitu nakal gallopping non-stop, merosakkan shoot2 vlog sis haishh kuda 😠, nasib baik kau kuda. It's about 3 hours journey pergi dan balik menunggang kuda so sesiapa yang ada masalah kulit/lemak bontot nipis, pakailah underwear πŸ‘™yang padded tu ke (ade ke?). I experienced sleighing, kesian sebab pakcik pakcik tu sanggup tarik sis naik sampai atas, walaupun sis ringan ibarat kapas, still kesian... So I paid them full with extra tips. Sape kata sis hati kering *jeling Bai πŸ˜

Notes : Here in Kashmir, it's not that pricey. They also depends on tips, so anggaplah itu sedekah sebab kebanyakan mereka orang susah. Kalau nak bargain boleh, tapi berpada-pada ye. Mereka pun cari rezeki. Man to man relationship, urban planning doctrine 101. Wahhhh hahaha

Time ni semua noob, tak reti nak main baling salji camne, still ketul-ketul haha πŸ˜‚
We went to Gulmarg the next day, it's my favourite part here so pay attention oky. I don't know, there's something about this place made me thinks it's extra special. Maybe not the place, the moments, ahh malaslah nak describe. Queued for gondola ride πŸš‘ was no jokes, dengan ada makcik psycho ni yang eh sangat very the serabut πŸ’’, sana sini enter-frame kitorang haha tapi kagum sebab makcik tu very defensive for her family, good for you makcik *begitu observant seorang azmina πŸ˜ͺ. 

Gulmarg bounds.
 


Dekat sini juga sis mengambil peluang untuk balas dendam tonyoh snow dekat muka Fakh πŸ˜ˆ sebab dia tonyoh muka sis dekat salji masa dekat Sonamarg, for a few seconds, sebelum dia tonyoh balik snow dekat muka sis ibarat facial, lama k. I hate him 😧. Yeah, I ate snow. And rasa dia bukan rasa macam air zam zam. Dekat sini juga merupakan first place kami shoot video Tari Kembara Bai πŸ’ƒ. Have you watched it? Here goes; enjoy! *jangan tengok sis yang begitu kayu tu, tapi confident tu penting ye kawan-kawan.


It's a very leisure trip for us. Yang siap ada sehari lepak-lepak menikmati pemandangan dalam Shikara. It is good for people yang betul-betul nak mencari ketenangan selepas berhempas-pulas kerja. Despite the traffic there haha wehh their driving skills are world class savage driving 🚐. We then spent two days in Pahalgam and literally dancing in the rain ☔. Merasa laa minum fresh apple juice 🍏 yang sangat sedap dan main kejar-kejar dengan lambs πŸ hihi. I wish I could bring all the people I love to see the views here too with me. Dekat Pahalgam paling banyak rasanya shoot videos dan gambar segalanya. 

 Srinagar bounds.

Pahalgam bounds.


*ketik gambar untuk melihat dengan lebih jelas*

To combine all, we had been through all summer 🌸, spring 🌹, autumn πŸƒ and winter ❄ -- all in 7 days in Kashmir. Summer yang paling gila is coming, in my next part; Agra-Delhi. I summed up all the 7 days journey of Kashmir here;


Then comes, Agra-Delhi. Before I forget, Srinagar Airport is very strict πŸ›ƒ. Weh, haven't told you about all the armies and guards with guns πŸ”« everywhere perhaps due to Kashmir conflict. But all in all, it's still safe there, and the people memang baik and friendly. There might be rallies someplace but all good. It's 360 upside down, spirit downlifted journey from Kashmir-Delhi. Haha lepasni pegi spend time dekat Delhi dulu baru Kashmir laa, or jangan pergi time summer. Ya Tuhan.... dia punya panas yang memang buat rasa nak mencarut πŸ’₯, bukan nak berzikir. Jahiliah terus jadi. Dari kat Kashmir subhanallah subhanallah, sini memang &^***)%$$£ cenggitu.

Muka ada sinyumm
Kami sampai still pagi, and sini memang menggunakan konsep backpacking sepenuhnya. Terus naik metro πŸš‡ and straight to railway station yang berjam habis masa dekat situ je sebab ada makcik racist bersari pink ni dengki apa taktau, dia macam taknak bagi kitorang naik train πŸš‚ tu. Tapi thanks to Fakh and Fazz, issue averted fuhh πŸ˜…. Kami berjaya laa naik train ketuhar dari Delhi ke Agra tu. Tiga jam weh rasa macam jadi daging salai, bezanya daging salai sedap dimakan lepastu, kita ni berkerak muka berpeluh ketiak, anjing pun lalu sebelah dogwalk buat eww bitch face, tak lalu tengok. Begitu jijik... Sedihhh πŸ’¦. Kashmir yang 11 degree, sini jadi 40 degree 🌞. Kau rasa? 

 πŸ“· Photos credit: Fakh

Merasa laa tapinya naik train tu, dengan pelbagai macam bau rempah lima rencah lima rasa wehh πŸ’¨. Dia punya feeling dah sampai dapat keluar dari train tu adalah nikmat yang tak terkata, for about 5 minutes laa sebab dekat luar still panas walaupun dah petang πŸ’« Tapi dapat merasa lepak-lepak malam dekat rooftop cafe, tengok TajMahal dari jauh. Rasa macam cinta terhalang gitu πŸ’” That feeling bila kau LDR dengan someone tapi kau tau esok kau nak jumpa, malam tu kau video call dia, dia masih jauh πŸ’Œ. Sampai tak metaphor sis?

Notes : Dekat Agra-Delhi macam oky kalau kau tak ramai can afford laa naik tuktuk or otto kot diorang panggil kat sana, for short distances. If not, banyak barang better naik cab or sewa van kalau ramai.

Kami stay dekat zostel (berkonsepkan backpackers hostel) yang hmm air nak mandi pun berpasir, katil penuh bedbugs. Nasib baik wifi laju πŸ“±πŸ“‘ Tenang sikit jiwa sosial yang kian bergelora mendapat freedom lepas tujuh hari internet dekat Kashmir yang tak berapa nak membantu. Kami gerak awal pagi to TajMahal, pergi belakang TajMahal yang ada kuil πŸ― pasang chants manggalam manggalam tu sumpah rasa berdosa lepastu sebab chants tu asyik terngiang-ngiang di minda πŸ’₯ Merasa bergambar atas sampan dengan reflection TajMahal walaupun air sungai dia berbau dan penuh sampah huhuhu. We spent whole day in TajMahal, yang ramai sangat manusia ye. Fuhh, but that feeling to marvel around and stand in front of that love monument, priceless 😊 


 
πŸ“· Photos credit: Fakh lagi

And that's that, we ended the trip back to Delhi, this time by bus 🚎, which I slept sepanjang perjalanan sebab rela tidur dari kepanasan haha πŸ’€. Sempat laa shopping and everything, which I didn't do much shopping in Kashmir (eh ye ke?) Kalau jumpa beg delhi πŸ‘œ tu belilah sebab murah je dekat sini, orang bawak balik jual dekat Malaysia markup mahai. It's a good experience to be in Delhi as well, walaupun panas lit lit, berdebu, makan maggie and brahim sejuk, makan roti pakcik singlet 🎽yang tak pandai nak jaga hygiene ishh come on don't they have pendidikan sivik dekat sekolah dulu ahahaa wehh the struggle was real! But we still have fun  πŸ‘£

One last with them in front of Indian gate.

Can look at the whole journey Agra-Delhi in my vlog 2;


Done, Kashmir-Agra-Delhi. Gambar-gambar yang sis masukkan dalam ni random sebab malas nak cari/pilih gambar dah haha. Mostly favourite photos dah dihaplod dekat ig and fb and twitter so wtv. Boleh go to #kashmir11ragam untuk menikmati gambar-gambar kami yang sungguh happening haha.

Can stop reading now, cause the second part is just a bonus track, side B of my casette, final slot, sis nak tujukan kepada my brothers and sisters sepanjang trip ni, an appreciation post of course!


SIDE B : The People
---------------------------------------------------------------------------------------------------


In general, this concluded as one of the best trip πŸ˜» (bak kata Fakh), it's an honour sebab Fakh banyak organize trip dan sebagainya (harapnya Fakh tak tipu untuk menjaga hati semua hmm). Anyways, it is same same for me, one of the best. Definitely sebab orang-orang ni, tempat tu extra bonus je. Sebab if you go anywhere, even tempat tu cantik mana sekalipun, not with the right person, that trip will be damn horrible πŸ’­ (trust me, been there haha).

Shani : this sweet talker, reminds me of so many of my friends. He's a bit annoying, and annoying people is my gem. I love the fact that he learned Malaysian despite his narcissistic behaviour haha. Thank you for the hospitality and lots of 'love and life advices' πŸ’“ from him. I'm sorry for not talking with you for that one hour and a half after you describe me as 'crazy' (i hate you really), see anoyying... but hey, really looking forward to meet you in Malaysia!

Anis : a girl with three names, huh? I'll stick calling you Anis cause you're my A-team, get it? Hahaha. It's fun to be around you, really. Paling amazed masa that time I was coughing and all, she brought me to her room and looking at the whole bunch of medicines πŸ’Š, wow.. just wow.. She's so kind and caring, hellooo if I'm a man, I'll marry her! Thank you for all that golden heart of yours you've shown me, all the advices and dengar curhat semua aaaaa and we'll make our next trips work oky! 


Zarina : I love how kakak-kakak she can be at the same time also gila-gila like me.. I was amazed when I first knew she was a doctor (Anis too) cause I am currently surrounded with many, I can mingle with few more. Sentiasa terhibur dengan her jokes and stories, wehh especially to be our TajMahal tour guide! πŸ’‘ Jimat 50rupee kita semua haha. Her 'justice actions' also sometimes unthinkable laa sebab sis jenis yang cool ah lantak kau nak charge aku berapa pun but for her, NOOO! 
Nadia : Masa mula-mula jumpa dia gelabah sebab passport dia dekat Bai haha, ye lah sape tak gelabah, buat naya je dah settle semua tetibe kena tinggal haha. Nadia sangat mudah terhibur, the one yang selalu sambut 'jom' kawan-kawan dia. Pastu reaction 'ye ke' dia selalu extra haha wehhh sis terhibur! Amazed jugak sebab dia suka lari πŸƒ, bukan lari dari kenyataan ye tapi lari marathon tu. I wish to do that someday too tapi sis tak suka lari haha. Jom nanti pergi trip sama-sama lagi!

Juju : Roomies πŸ‘­! Sepanjang dekat Kashmir and even Agra, we stayed in the same room. I like that she's so considerate and basically shared many of her and even Bai's life stories (relevant one) with me. That girl who's not looking like her age haha macam sis muda tapi nampak tua, tapi dia terbalik. I mean, come on, how can you look so young and slim (I've gained weight so cam urghh whyzz). Thank you sebab selalu tadahkan air panas and sometimes tolong kemas barang sis yang serabut ni
Fazz : I can't figure out Fazz mula-mula, macam eh she looks diva but she's so sweet and prettyyy! Perangai memang kadang-kadang macam mak-mak, and I think that's the best part laa sebab she can make people safe around her ⛱. Dah end trip, balik dari trip baru macam banyak interact dengan Fazz, and that's one of other many things I've regret not doing there. She's amazing, I mean, pahlawan Rinjani kot... and really wish that one day can join your trip pulak someday!
Adli : Edward scissorhand, deadpool, wtv they've been calling him haha. Adli memang sangat abang-abang juga kadang-kadang, sis kena marah dengan dia masa hilang dekat market delhi haha, I'm sorry for that! Sometimes garang, tapi kita tau sebab dia sayang. Thanksss, banyak tolong I before pegi and even balik, jadi drifter πŸš— for the movie haha. Semoga jodoh berkekalan dengan kakak ipar hehe. Kita tak jauh pun so hopefully we can hang out sometimes

Farah : Anak buah Ella, gothic, haha that's people first impressions to you. I know you're kinda cool cause you such a good dancer! (sorry Bai, Farah lagi win). Sama hati tisu dengan Lia, mudah betul menangis haha I'm sorry I'm that type yang susah nak nangis but I know some people express feeling with tears. It's fine. I wish I'm like that too. Farah Rabiah, also such a cool name. Thank you for describing kashmir11ragam well in your post πŸ‘, I like those more than Fakh's post haha.

Lia : With her smiley eyes and positive thinking attitude, sis boleh pergi jauh sis. I promise I'll help you with maths questions if you ever asked haha. Lia is the type of friend yang selalu lift up spirit kawan-kawan, you see πŸ™Œ. I mean, if you're having a bad day, she'll definitely there to ease your mood. Lepastu banyak post pasal kita yang memang akan mengimbau betul kalau tengok posts dia. Hello, I'm trying to move on here haha. See you when I see you!
Bai : my spirit animal! eh human! hahaha cause tahap confident dia, sis just adore sangat. Always remember I'm your number one fan 🌌, I'm your baitiful4eva club president and kalau kahwin, make sure jemput sis sebab sis yang akan bawak sepanduk dan basuh pinggan dan segalanya di majlis awak nanti hah gituu. Gunung Senyum tak jauh and mungkin beliau keturunan bunian sebab I never know people actually live there (sorry sis noob!)
Fakh : ni paling kental lah nak buat appreciation post ni sebab kekadang jahat so tak rasa nak appreciate pun but oky laa to be fair. That type of annoying brother you wish you never had but glad that you have! Yg selalu suruh kita respect dia sebab lagi tua tapi bapak keji perangainya dengan kita. Yg sengal tapi kadang2 garang and masih baik hati angkatkan beg walaupun mulut tak henti bebel. Sampai demam2 Fakh jaga kitorang. Thanks Fakh kerana merealisasikan trip ni, gigih bangun awal masakkan untuk kitorang and ambik gambar semua -- WE LOVE YOU BROTHER πŸŒˆ! 



Terima kasih untuk kasih dan sayang itu πŸ’–

Oky, officially done.
Dah boleh move on.

Soalan sis sebelum ni : Berapa lama yang diperlukan untuk move on dari trip yang sangat awesome?
Jawapan dia : A month, naturally. But yeah, not really.

No comments:

Post a Comment